dinsdag 10 januari 2012

Lesvoorbereiding vervolgles van Maaike

Lesvoorbereiding

Naam
Maaike Pool
Groep
2h
ICO
(Stagebegeleider)
Niesje van mourik
Praktijkschool
Willem Alexander school
Groep
4
Mentor
Ellen Ammerlaan
Activiteit
Tekenen portret
Datum


Leerpunten student
1.      Benoemen van het gewenste gedrag.
2.      Tijdens mijn les hou ik de tijd goed in de gaten en stop op tijd.
3.       
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …
De kinderen tekenen elke dag in hun tekenschrift. Op het rooster staat dat de kinderen 1 keer in de week tekenen hebben. Wat ik gezien heb is dat veel kinderen nog in de schemaperiode zitten. Het poppetje bestaat uit een hoofd met lijf. De armen en benen zijn in een enkele lijn getekend of  in een dubbele lijn.  Een aantal kinderen is al iets verder en tekenen een compleet poppetje en een silhouetfiguur. Er zitten weinig details in het gezicht.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART.
De kinderen kunnen de begrippen eivormig en rond.
De kinderen weten de verhoudingen in het gezicht.

Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.

Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 

Ik geef een tekenles over portretten.

De kinderen teken hun portret met potlood.


Digibord, een filmpje over portret tekenen.
Spiegel, hoe zijn de verhoudingen in het gezicht.

Spiegel, kijken naar jezelf.
Potlood, je tekent je portret met potlood.
Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?
Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Digibord aanzetten, tekenblaadjes, spiegels


De kinderen tekenen aan hun eigen tafel. Ik loop rond in de klas en bekijk het werk van de kinderen.


Kinderen ruimen hun tafel op en gaan op hun eigen plaats zitten.
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten leerlingen gaan zitten?
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
x
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·          
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
Inleiding




Kern




Afsluiting
15 min




    30 min




5 min
Klassikale uitleg:
Beginnen met het filmpje over portretten. We bespreken wat we gezien en gehoord hebben in het filmpje. Ik pak een spiegel en bekijk mijn gezicht, hoe zijn de verhoudingen? Wat voor hoofd vorm heb ik, op welke hoogte zitten me oren enz.

Zelfstandig verwerken:
De kinderen hebben allemaal een spiegel en bekijken zichzelf. Ze gaan zichzelf tekenen (alleen hun gezicht). Ze gaan tekenen met potlood en daarna pas inkleuren met kleurpotlood.

Opruimen:
We laten aan elkaars onze portretten zien.
Samen met de kinderen evalueer ik de les en stel ik de volgende vragen; Wat vond je goed gaan in de les? En wat vond je minder goed gaan in de les?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten