Lesvoorbereiding
Naam | Maaike Pool | Groep | 2h | ICO (Stagebegeleider) | Niesje van mourik |
Praktijkschool | Willem Alexander school | Groep | 4 | Mentor | Ellen Ammerlaan |
Activiteit | Tekenen portret | Datum | |
Leerpunten student | 1. Benoemen van het gewenste gedrag. | 2. Tijdens mijn les hou ik de tijd goed in de gaten en stop op tijd. | 3. |
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, … | De kinderen tekenen elke dag in hun tekenschrift. Op het rooster staat dat de kinderen 1 keer in de week tekenen hebben. Wat ik gezien heb is dat veel kinderen nog in de schemaperiode zitten. Het poppetje bestaat uit een hoofd met lijf. De armen en benen zijn in een enkele lijn getekend of in een dubbele lijn. Een aantal kinderen is al iets verder en tekenen een compleet poppetje en een silhouetfiguur. Er zitten weinig details in het gezicht. |
Doelstellingen Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART. | De kinderen kunnen de begrippen eivormig en rond. De kinderen weten de verhoudingen in het gezicht. |
Evaluatie Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald. | |
Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen Wat doe jij? |
Ik geef een tekenles over portretten. De kinderen teken hun portret met potlood. Digibord, een filmpje over portret tekenen. Spiegel, hoe zijn de verhoudingen in het gezicht. Spiegel, kijken naar jezelf. Potlood, je tekent je portret met potlood. | ||
Leeractiviteiten Wat doen de leerlingen? | |||
Instructie-middelen Welke middelen gebruik jij? | |||
Leermiddelen Welke middelen gebruiken de leerlingen? |
Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken? | Digibord aanzetten, tekenblaadjes, spiegels De kinderen tekenen aan hun eigen tafel. Ik loop rond in de klas en bekijk het werk van de kinderen. Kinderen ruimen hun tafel op en gaan op hun eigen plaats zitten. |
Tijdens Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product? | |
Na afloop Zorg een rustige overgang naar de volgende les. Wie ruimt wat op? Waar moeten leerlingen gaan zitten? |
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)
Keuze lesmodel
benoem hieronder in de eerste kolom de fasen die horen bij het gekozen lesmodel | Aanvullende vakdidactische eisen · | DA | ADI | ||||||||
1 Inleiding 2 Kern 3 Afsluiting | 1 Terugblik 2 Oriƫntatie 3 Uitleg 4 Begeleide inoefening 5 Zelfstandige verwerking 6 Evaluatie continu: REFLECTIE |
lesfase | tijd | activiteit |
Inleiding Kern Afsluiting | 15 min 30 min 5 min | Klassikale uitleg: Beginnen met het filmpje over portretten. We bespreken wat we gezien en gehoord hebben in het filmpje. Ik pak een spiegel en bekijk mijn gezicht, hoe zijn de verhoudingen? Wat voor hoofd vorm heb ik, op welke hoogte zitten me oren enz. Zelfstandig verwerken: De kinderen hebben allemaal een spiegel en bekijken zichzelf. Ze gaan zichzelf tekenen (alleen hun gezicht). Ze gaan tekenen met potlood en daarna pas inkleuren met kleurpotlood. Opruimen: We laten aan elkaars onze portretten zien. Samen met de kinderen evalueer ik de les en stel ik de volgende vragen; Wat vond je goed gaan in de les? En wat vond je minder goed gaan in de les? |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten